Tydzień drugi - Poznanie Maryi - Dzień 5
Maryja Niewiasta Eucharystii
Modlitwa do Ducha Świętego
Duchu Święty, natchnij mnie. Miłości Boga, pochłoń mnie. Po prawdziwej drodze prowadź mnie, Maryjo, moja Matko, spójrz na mnie, z Jezusem błogosław mnie. Od wszelkiego zła, od wszelkiego złudzenia, od wszelkiego niebezpieczeństwa zachowaj mnie.
Maryjo, Oblubienico Ducha Świętego, wyproś mi łaskę poznania Ciebie jako Matki Bożego Ciała i dar głębokiego przeżywania Eucharystii. Amen!
Słowo Boże
„Jam jest chleb życia. Ojcowie wasi jedli mannę na pustyni i pomarli. To jest chleb, który z nieba zstępuje: Kto go je, nie umrze. Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje ciało [wydane] za życie świata». Sprzeczali się więc między sobą Żydzi, mówiąc: «Jak On może nam dać [swoje] ciało do jedzenia?» Rzekł do nich Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeżeli nie będziecie jedli Ciała Syna Człowieczego ani pili Krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym. Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem. Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim. Jak Mnie posłał żyjący Ojciec, a Ja żyję przez Ojca, tak i ten, kto Mnie spożywa, będzie żył przeze Mnie. To jest chleb, który z nieba zstąpił - nie jest on taki jak ten, który jedli wasi przodkowie, a poumierali. Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki». To powiedział ucząc w synagodze w Kafarnaum” (J 6,48–59).
Rozważanie
Boże macierzyństwo Maryi pod krzyżem prowadzi do Jej macierzyństwa powszechnego. Testament Jezusa z krzyża poszerza Serce Maryi – Matki aż po krańce świata. Serce Matki jest jak otwarty dom, który czeka na powrót dziecka, nawet jeśli odeszło z tego domu już dawno. Matka to ochrona dla Prawdy, którą jest Jej Syn. Matką jest też Kościół, który w Sercu swej Matki – Maryi rozumie, co znaczy być Matką. Św. Jan Paweł II pisze, że „Kościół też uczy się od Maryi swego własnego macierzyństwa. «Rozważając Jej tajemniczą świętość i naśladując Jej miłość oraz spełniając wiernie wolę Ojca», Kościół rozpoznaje ów macierzyński wymiar swojego powołania, który związany jest istotowo z jego sakramentalną naturą” (Redemptoris Mater, nr 43). Maryja prowadzi nas do sakramentów. Rodzi nas do wiary przez słuchanie Słowa Bożego, a wiara prowadzi do spotkania z Bogiem. Polski Papież powie wprost: „Maryja prowadzi wiernych do Eucharystii” (Redemptoris Mater, nr 44). Podkreśla to Jan Paweł II w swojej ostatniej encyklice o Eucharystii: „Jeśli chcemy ponownie odkryć ścisłą więź, jaka istnieje między Kościołem i Eucharystią, w całym jej bogactwie, nie możemy zapomnieć o Maryi, Matce i Wzorze Kościoła” (Ecclesia de Eucharistia, nr 53).
Maryja stała się „Matką Najświętszego Sakramentu”, gdy aktem woli swojego „tak”, pozwoliła działać Bogu i Słowo stało się Ciałem w Jej dziewiczym łonie. Zawsze kiedy kapłani Kościoła sprawują Najświętszą Ofiarę – w chwili konsekracji – dzięki mocy Ducha Świętego, przez sakramentalne słowa nad chlebem i winem, Jezus prawdziwie i rzeczywiście staje się obecny. Kapłańskie „tak” w posłuszeństwie Kościołowi, na wzór posłuszeństwa Bogu Maryi, sprawia, że w Eucharystii Jezus staje się obecny ze Swym Bóstwem i ze Swym chwalebnym Ciałem, które otrzymał od Maryi Dziewicy. Jezus narodzony w Betlejem – czyli Domu Chleba, staje się dla nas Chlebem Życia. Dlatego Maryja jest także Matką Eucharystii. Za każdym razem kiedy na Mszy św. słyszymy słowa Chrystusa: „To jest bowiem Ciało Moje, które za was będzie wydane”, powinniśmy być świadomi, że to Ciało Chrystusa jest z Jej ciała, że Maryja jest Matką Ciała Eucharystycznego.
Jak mamy przeżywać Mszę św. z Maryją? Po pierwsze Jan Paweł II podpowie nam: tak jakbyśmy z Nią śpiewali Magnificat: „Maryja wspomina wspaniałe dzieła, jakich Bóg dokonał w dziejach zbawienia, zgodnie z obietnicą, jaką złożył ojcom (por. Łk 1, 55), ogłaszając cud, który je wszystkie przewyższy – zbawcze Wcielenie. W Magnificat jest też obecny wymiar eschatologiczny Eucharystii. Za każdym razem, kiedy Syn Boży uobecnia się nam w «ubóstwie» znaków sakramentalnych chleba i wina, zasiewane jest w świecie ziarno nowych dziejów, w których władcy są «strącani z tronów», a «pokorni zostają wywyższeni» (por. Łk 1, 52). Maryja opiewa «nowe niebiosa» i «nową ziemię» (Ecclesia de Eucharistia, nr 58). Po drugie, abyśmy postępowali tak, jak Maryja, która „całym swoim życiem ucieleśniła tajemnicę Eucharystii” (Mane nobiscum, Domine, nr 31). Uczmy się z Maryją przeżywać Mszę świętą z pokorą, która przystoi wobec śmierci Jezusa na krzyżu, z zasłuchaniem w Słowo, które wskazuje drogę w życiu, z uwielbieniem świętej Obecności, z adoracją Najświętszego Ciała w Komunii świętej i odwagą świadczenia o miłości Boga, gdy wracamy do domu po otrzymaniu błogosławieństwa.
Litania do Najświętszego Sakramentu
Kyrie eleison. Christe, eleison. Kyrie eleison.
Chryste, usłysz nas. Chryste, wysłuchaj nas.
Ojcze z nieba Boże, zmiłuj się nad nami.
Synu, Odkupicielu świata, Boże,
Duchu Święty, Boże,
Święta Trójco, Jedyny Boże,
Chlebie żywy, któryś zstąpił z nieba,
Boże ukryty i Zbawicielu,
Pszenico wybranych,
Hostio święta,
Hostio żywa,
Hostio Bogu przyjemna,
Pokarmie Aniołów,
Manno ukryta,
Ofiaro czysta,
Ofiaro nieustająca,
Baranku bez skazy,
Ołtarzu najczystszy,
Pokarmie i uczto,
Kielichu błogosławieństwa,
Kapłanie i Ofiaro,
Tajemnico wiary,
Sakramencie pobożności,
Więzi miłości,
Pamiątko cudów Bożych,
Chlebie nadprzyrodzony,
Bezkrwawa Ofiaro,
Najświętsze i najwznioślejsze misterium,
Boskie lekarstwo nieśmiertelności,
Najpotężniejszy fundamencie łask,
Wzniosły i czcigodny Sakramencie,
Ofiaro najświętsza ze wszystkich,
Słowo, które stało się ciałem i zamieszkało między nami,
Niebiańskie lekarstwo, chroniące nas przed grzechami,
Najświętsza pamiątko Męki Pańskiej,
Cudzie zadziwiający ponad wszystko,
Darze przekraczający wszelką pełnię,
Szczególna pamiątko Bożej miłości,
Nieskończona skarbnico Bożych bogactw,
Budzący bojaźń i ożywiający Sakramencie,
Umocnienie dusz świętych,
Najsłodsza uczto, w której posługują Aniołowie,
Prawdziwa Ofiaro przebłagalna za żywych i umarłych,
Pokarmie na drogę dla umierających w Panu,
Zadatku przyszłej chwały,
Bądź nam miłościw, wybaw nas, Panie,
Od niegodnego przyjmowania Ciała i Krwi Twojej,
Od pożądliwości ciała,
Od pożądliwości oczu,
Od pychy tego świata,
Od wszelkiej okazji do grzechu,
Przez Twoje pragnienie spożywania Paschy z uczniami,
Przez największą pokorę, z jaką obmyłeś uczniom nogi,
Przez najgorętszą miłość, z którą ustanowiłeś ten Boski Sakrament,
Przez Twoją drogocenną Krew, którą pozostawiłeś nam na ołtarzu,
Przez pięć ran Twojego najświętszego Ciała, które dla nas przyjąłeś,
Prosimy Cię my, grzesznicy, wysłuchaj nas, Panie.
Prosimy Cię, abyś wzmocnił w nas i zachował wiarę, cześć i nabożeństwo do tego przedziwnego Sakramentu.
Prosimy Cię, abyś doprowadził nas poprzez szczerą spowiedź do częstego przyjmowania Eucharystii.
Prosimy Cię, abyś uwolnił nas od wszelkich błędów, wiarołomstwa i ślepoty serca.
Prosimy Cię, abyś nam udzielił drogocennych i niebiańskich owoców tego Najświętszego Sakramentu.
Prosimy Cię, abyś tym niebiańskim pokarmem na drogę umocnił nas w godzinę śmierci.
Prosimy Cię, Jezu, Synu Boga żywego,
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, przepuść nam, Panie.
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, wysłuchaj nas, Panie.
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, zmiłuj się nad nami, Panie.
Módlmy się.
Boże, Ty w Najświętszym Sakramencie zostawiłeś nam pamiątkę swej Męki, daj nam taką czcią otaczać święte tajemnice Ciała i Krwi Twojej, abyśmy nieustannie doznawali owoców Twego odkupienia. Który żyjesz i królujesz na wieki wieków. Amen (Anamnesis 93, s. 24-25).
Lektura Duchowa
„Nie ukrywa się ona pod blaskiem diamentu czy innego drogocennego kamienia, dlatego, iż nie chce pozostawać z człowiekiem jedynie na sposób zewnętrzny. Ukrywa się natomiast pod postacią kawałka chleba, pokarmu człowiekowi właściwego, aby, będąc przez człowieka spożyta, wejść aż do jego serca, żeby w nim znaleźć upodobanie".
św. Ludwik Maria Grignion de Montfort, Miłość Mądrości Przedwiecznej, 71
Zadanie!
Przed przyjęciem Komunii Świętej zaproszę Maryję, aby była w moim sercu, gdy przyjdzie tam Jezus, Jej Syn, obecny w Eucharystii. Ona pomoże mi godnie z żywą wiarą, przyjąć i uczcić Jezusa.
Modlitwa zawierzenia
Jestem cały Twój i wszystko, co mam, jest Twoją własnością, umiłowany Jezu, przez Maryję, Twoją świętą Matkę. Amen!